Hiroshima

NOTA: Am avut ceva probleme cu internetul si ca sa nu-mi pierd fluxul ideilor, am scris artocolul intr-un document word. Cand l-am copiat aici am avut niste probleme, randurile imi fugeau si se arajau ariurea. De aceea articoul asta arata mai cudatel.

Da stiu, mai am cateva zile pana cand vin acasa si mie imi arde de plimbari. Dar nu puteam sa plec fara sa vad Hiroshima. Si mai ales ca i-am promis Sabinei ca vin. Si pentru ca nu sunt foarte multe de vazut acolo si pentru ca e foarte departe si drumul e scump, am ales sa fac o excursie de o zi, cu autocarul de noapte. Autocarele de noapte sunt cel mai efitin mod de deplasare in Japonia. Hiroshima e la 999 de km de Tokyo, e mai aproape de Coreea decat de capitala, iar cu trenul normal nu ajungi intr-o zi. Am facut 12 ore pana la Osaka si de acolo mai e inca pe atat de mers. Un bilet la Shinkansen costa 15000 de yeni iar avionul tot cam atat. Cu aubocarul am prins o oferta de la JamJam si am platit 13 000 dus-intors. Nu stiu daca de obicei compania asta e cea mai ieftina, insa acum era. 

Am plecat la 21:30 din Tokyo si am ajuns la 10 dimineata. Autocarul opreste cate 15-25 de minute la fiecare 2-3 ore. Asa e legea: doi soferi si pauze dese. Mai mult pentru ei ca tu poti sa iti faci nevoile in autocar, ca are wc. Opririle se fac in parcari pe autostrada, parcari ce au magazine imense cu mancare, supermarketuri, wc-uri, bai, camere de dormit si chiar spalatorii de haine. Autoarul asta avea trei culoare de scaune, cu cate un scaun pe culoar. Scaunele se dadeau pe spate si puteai sa iti intinzi picioarele. Fiecare scaun avea o priza, si ti se dadea o patura, o perna, masca de dormit si papuci de casa (imagini aici si aici).  Geamurile erau acoperite de draperii, la fel si portiunea dintre sofer si restul oamenilor. Existau niste jaluzele pe care puteai sa le tragi si langa tine, si atfel nu vedeai cine se foieste pe culoar. Toate condtiile pentru somn. Ar putea sa invete si cei de la noi din astea. Dar cum eu sufar de insomnii si imi trebuie conditii speciale de dormit, abia daca am inchis un ochi toata noaptea, si mai mult am motait.
Asa ca am ajuns cam cahui la Hiroshima.
M-am intalnit cu Sabina in stria Hiroshima, si am luat celebrul tramvai spre Parcul Memorial. Spun celebrul tramvai pentru ca locuitorii orasului tin mult la reteaua de tramvaie. A fost primul lucru constuit dupa bombardament.
Prima orpire din parc a fost A-Bomb Dome - una din cele cateva cladiri ce a ramas in picioare dupa bomba atomica, cladire ce este Patrimoniu UNESCO. Pe langa gardul domului erau zeci de oameni cu pliante si poze cu rude arse, sau ascute cu malformatii dupa nenorocirea atomica. Ti se facea inima cat un purice si de frica sa nu fiu considerat american, vorbeam destul de tare in romana.
Cladirea ce astazi este dom, a fost construita de arhitectul ceh Jan Letzel si terminata in 1915. Cladireaa fost o sala de expozitii a prefecturii ce initial a fost folosita ca loc de expozitii pentru opere de arta si educationale ca apoi ca loc de expozitii pentru inventica si tehnica. Este singura cladire ramasa in picioare in epicentrul bombei si din 1996 este Patrimoniu UNESCO.
De acolo ne-am plimbat prin parc si am vazut Monumentul inchinat copiilor decedati in timpul bombardamentului. In jurul monumentului, in niste vitrine sunt adunate mii de seturi de cate o mie de cocori. Posibil ca multi dintre voi stiti povestea celor 1000 de cocori si povestea lui Sadako Sasaki. Fetita s-a inbolnavit de leucemie imediat dupa radiatiile atomice si credea ca daca o sa faca 1000 de cocori din hartie o sa se vindece, pentru ca traditia spune ca daca faci 1000 de corori ti se indeplineste o dorinta. A reusit sa faca 644 pana sa moara si dupa ce s-a stins, cei din jur au terminat celalti cocori pana la numarul 1000. De atunci, zeci de copii aduc anula 1000 de cocori ce ii depun la monumentul inchinat ei.

In parc mai exista o cladire numita The Rest House, o cladire ce a fost reconstruita dupa bombardament, cu toat ca se afla in epicentrul bombei. Cladirea proiectata in 1929 era imitial o benzinarie. Cladirea s-a rabusit si a ars in timpul exploziei, insa in subsol a fost [rins propietarul, ce  supravietuit bombaradamentului tocmai pentru ca placa era de beton. Dupa aceea cladirea a fost refacuta, pe fundatia veche si astazi este un simbol al acelor vremuri.

Unul din cele mai importante simboluri din parc este Cenotaful Memorial, un monument cenotaf ce se afla in mijlocul parcului si prin care se oate vedea A-Bomb Domul.
Apoi am vizitat Hiroshima Peace Memorial Museum, muzeu deschis in 1955 si proiectat de Kenzo Tange. Starea cu care iesi din muzeu e greu de descris. Jumatate de zi nu am mai om si ma tot chinuiam sa imi revin. Prima parte a exopzitie prezinta istoria orasului Hrioshima, un oras ve se invartea in jurul bazei militare. Apoi ti se explica cum a aparut Bomba Atomica si de ce americanii au horarat s-o arunce deasupra Japoniei si cum de a fost ales orasul Hiroshima. Doua machete iti arata cum arata orasul in zona hipocentrului inainte si dupa bombardare si ti se explica mai pe indelete despre cladirile ce au ramas in picioare.
Pe un culoar, in care se vorbeste despre energia nucleara, despre tarile ce inca au rachete nucleare si despre puterile de distrugere a unei asfel de arme, treci in partea a doua a muzeului. Iti dai seama de ce te asteapta, de la intrare, unde pe un postament se afla un cal fara membre si fara bot, impaiat pe cre scrie ca e un cald ce a ars pe jumatate in timpul bomvardametului si ca a fost gasit in viata, fara membre si fara bot, luptandu-se sa traiasca.
A doua parte a expozitiei este macabra; insa asa trebuie sa fie daca vrei sa inveti ceva. Bucati de obiecte topite gasite dupa bombardament, grinzi de metal, stalpi de beton si pereti de cramaida. O scena macabra, cu papusi ce prezinta niste copii de pe care curge pielea, ce se deplaseaza prin foc, prin daramaturi. Desene realizate de copii si mule fotografii. Fotografii cu oameni arsi, cu oameni bolnavi, radiati. Smocuri de par ce au cazut din capul oamenilor radiati, bucati de piele si unghii, ce au ramas pe o cutie cu mancare la pachet, cutie ce are carbon in loc de mancare inauntru. O scara de pieara pe care se vede umbra unui om. Atat a ramas din acel om, a fost topit de bomba. Mobilier plin de cioburi de sticla, ungii negre, crescute aiurea, limba mov a unui om radiat si organe deformate. La multe dintre ele nu am putu sa ma uit si le-am zarit doar cu coada ochilor. Nu stiam cum sa ies mai repede de acolo si mi se pusese un nod in gat.



M-am mai linistit un pic in Hall of Remerance, un monument circular ce prezinta o panorama de360 de grade a orasului dupa bomba, panorama realizata din 140 000 de bucati de marmura, 140 000 fiind numarul de victime ce au murit in timpul bombardamentului. In mijlocul salii e o mica fantana iar in lateral sunt calculatoare pe care poti sa vezi toate victimile ce au murit atunci.
Mai multe poze pe pagina de facebook a blogului, aici

Si pentru ca v-am lasat un gust amar si pentru c vreau sa va delectati cu a doua parte a vizitei mele in Hiroshima, pun punct aici si continui povestea maine.
Pe curand...

Comentarii

Postări populare